top of page
Zoeken

Hoe een frisse start het verschil kan maken

Bijgewerkt op: 1 apr. 2021

Je kent die dagen vast wel, met een ochtend die vanaf moment een niet zo soepel verloopt. Of anders gezegd, je hebt het gevoel, dat je beter in bed had kunnen blijven liggen.




Hoe komt dat toch, dat je de ene ochtend opstaat met een bepaalde lichtheid terwijl de andere ochtend als een donkere wolk op je afkomt? Tijdens mijn burn-out had ik vaker wel dan niet van die ochtenden waarop ik liever in bed wilde blijven liggen. Nou ja ik wilde er wel uit, en dat deed ik ook, maar echt kip lekker voelde ik me niet. Vooral in de eerste fase, toen ik nog mijn batterij aan het opladen was (dat weet ik nu en wist ik toen niet), dacht ik dat het door het gebrek aan slaap kwam, in combinatie met de vele gedachten die mij 's nachts of anders 's ochtends al bezig hielden.



“Little did I know of how taking a few minutes for and checking in with yourself can make a huge differance in the way you feel and act during the rest of your day.”


Vaak ging ik na het ochtend ritueel van opstaan, ontbijt maken en ontbijten met mijn lieve dochtertje, douchen en haar brengen of thuis uitzwaaien, zo weer mijn bed in. De ene keer om als een blok weer even in slaap te vallen en ietwat uitgeslapen wakker te worden, de andere keer lag ik wakker en doemde meerdere donkere wolken op, die niet direct weer weg leken te gaan. Na een flinke huilbui of reprimande aan mezelf om me vooral niet zo aan te stellen, kwam ik dan weer uit bed. Tot ik op een gegeven moment dacht dit is niet zoals ik me hiervoor voelde, waar komt dit vandaan en vooral hoe kan ik hier mee omgaan? Yoga leert me dat alles er mag zijn. Alleen als het over jezelf gaat is dat minder makkelijk. Nu zal ik je niet met al mijn worstelingen vervelen, maar zonder gekheid, ik dacht een tijdje dat ik enigszins labiel was. Blijkbaar doet overbelasting dat met je, zo leeg is je batterij, dat de kleinste dingen die "normaal" vanzelf gaan (daar ligt ook een leermoment in een latere fase van mijn burn-out), nu de grootst mogelijke moeite kosten. En juist doordat ze niet meer automatisch gaan word je door het universum uitgedaagd ook de diepere lagen van jezelf te onderzoeken.


Met vallen en opstaan ontdekte ik apps, boeken, verhalen, quotes en mensen die mij konden helpen in mijn zoektocht naar verlichting in de ochtend (of eigenlijk een make me move modus die bij mijn ritme past) en weer wat lichtheid in mezelf . Laat ik in deze blog beginnen met de apps (dat klinkt pragmatisch en dat was het ook maar juist als je minder energie hebt, is het maken van je eigen ritueel, en dat stap voor stap aanpassen naar iets dat bij jou past op dat moment fijn). Dus ik begon met geleide meditaties en korte cursussen vanuit bv Insight Timer die je helpen jouw focus te verleggen van je hoofd naar je lichaam of je gevoel. Dat is de korte samenvatting want er zijn heel veel verschillende apps, meditaties en cursussen, en afhankelijk van je voorkeur en kennis van meditatie (beginner, met muziek, Engels Nederlands of welke taal ook) kun je starten wanneer jij wilt. Via mijn yin yoga teacher training was ik al bekend met meditatie en yoga, maar het zelf toepassen thuis waar je niet in de les wordt begeleid door de docente is een ander verhaal.


Perfect bestaat niet

Inmiddels probeer ik iedere paar dagen (ieder dag blijft een uitdaging) een moment te nemen om kort of iets langer te mediteren. Of dat nu een minuutje op de wc is, op de fiets (door heel bewust op mijn ademhaling te focussen), tijdens een wandeling hier in de buurt, 's ochtends liggend in bed, in de middag zittend naast m'n bed of een yoga nidra voor het slapen gaan. Ik doe wat goed voelt voor mij die dag. En die bewustwording alleen al, voelt als verlichting.



Heb jij ervaringen die je wilt delen over een ochtend ritueel dat jouw helpt, let us know.

58 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page